Långveckoslut i København

Idunkören i St. Pauls kirke

Förra veckoslutet, 14-17.4, tillbringade jag på körresa i København. Föreningen Brages kammarkör Idun hade bjudit in mig som förstärkning i tenoren, och jag tackade ju förstås ja till en gratis semesterresa i trevligt sällskap. Det var andra gången jag hoppade in som tenorförstärkning, senast var för två år sedan i Toscana.

Vi reste från Helsingfors tidigt på torsdag morgon. Resan gick helt problemfritt, och eftersom vi hade startat så tidigt hade vi i praktiken en hel dag på oss att stifta bekantskap med staden före kvällens övning. Efter att ha lämnat bagaget på Missionshotellet Nebo gick vi sålunda ut för att kolla in vad Köpenhamn hade att erbjuda.

Det visade sig snabbt att hela staden har satsat allt och litet till på sagofarbrorsjubileet. Den gode Andersen var allerstädes närvarande, också på de mest oväntade ställen. Vi följde en del av stadsvandringen ”HCA Fodspor”, under vilken man kunde stifta bekantskap med sådana ställen i Köpenhamn där jubilaren levt och verkat. Helt intressant, och dessutom gjorde det ju att man såg lite annat av stadskärnan än bara Strøget. På torsdag kväll var det sedan dags för körövning i St. Pauls kirke där vi skulle ha kyrkokonsert följande kväll. Jag tror att kyrkans akustik överraskade oss allihop (utom eventuellt dirigenten Karin Pedersen som stiftat bekantskap med kyrkan tidigare) – den utifrån sett ganska anspråkslösa och modesta kyrkan hade ju en veritabel katedralakustik! Vi övade där en stund, och lärde oss bemästra den mastiga efterklangen. I pausen åt vi förstås smørrebrød.

På fredag hade vi hela dagen ledigt, och jag och de två andra förstärkningarna i herrledet (min bror Simon och pappa Stefan) gick iväg till Nationalmuséet där vi tillbringade dagens två och en halv första timmar. Därefter tog vi det lugnt, åt, besökte några antikvariat och tog oss sedan till kyrkan för att ladda upp för kvällens konsert. Konserten gick för övrigt riktigt bra. Jag har så gott som det hela bandat på video, och jag har lovat distribuera inspelningen inom kören när jag väl har hunnit editera den.

På lördag var det dags för besök i Roskilde och domkyrkan där. Själva staden Roskilde verkade inte vara något extra, men domkyrkan däremot är verkligen speciell. Den är ett praktexempel på en verkligt blandad stil: de olika kapellen är gjorda i diverse mer eller mindre barocka stilar, medan själva huvudskeppet med tillhörande sidoskepp är i gammal hederlig nygotisk stil. Om man bortser från alla sidokapell påminner kyrkan faktiskt rätt mycket om domkyrkorna i Uppsala och Åbo. Av guidningen att döma är det fina med kyrkan alla kungliga gravar – enligt guiden är så gott som alla danska kungligheter begravda i Roskilde domkyrka.

Efter rundvandringen i kyrkan tog vi oss till Jakobskirken i södra Roskilde, där den lokala Y’s Men-klubben bjöd oss på – ja, rätt gissat – smørrebrød. Man började ju fundera om danskarna någonsin äter något annat. Som tack för maten höll vi en liten profan konsert för dem, där i församlingssalen. Sedan åkte vi tillbaka till Köpenhamn med tåg. En del av oss orkade ännu gå en runda på Tivoli efter att vi kommit tillbaka. Jämfört med Borgbacken i Helsingfors var Tivoli betydligt trevligare. Det är visserligen mindre, och har betydligt färre rackerier och maskiner, men den gemytliga stämningen och de vackra planteringarna kompenserar det mer än väl. Kvällen avslutades med Tivolis festliga illumination.

På söndag var det tidig väckning som gällde, vi skulle nämligen sjunga i gudstjänsten i Holmens kirke och måste därför vara på plats klockan 9 för att öva. Jämfört med katedralakustiken i St. Pauls var Holmens betydligt vardagligare, och därmed kanske också lättare att anpassa sig till. Vi deltog i församlingens gudstjänst, sjöng våra några sånger, och irriterade oss på koralkören som kom och gick bäst det passade dem under hela tillställningen. Vad är det för idé med en koralkör som släntrar in med temuggen i högsta hugg, bränner av ett ”Amen” och sen travar ut igen? Efter gudstjänsten, som för övrigt också innehöll fyra dop, var det reception i kyrkan, eftersom församlingen tydligen saknar församlingshem. Lite konstigt kändes det ju nog att stå på cocktailparty med vinglas och – mycket riktigt – smørrebrød mitt i en kyrka, men man får väl anpassa sig till lokala sedvänjor. Vi sjöng igen några för tillfället passande profana sånger som tack för maten.

Efter gudstjänsten hade vi lite ledig tid före flyget skulle gå. En rätt stor del av kören valde att gå till konstmuséet Glyptoteket, som på grund av reparationer tyvärr var delvis stängt och visade endast en del av sina samlingar. Det vi såg var i alla fall rätt imponerande, och framförallt samlingarna av antika skulpturer var fin. Efter det hann vi med en liten båttur, under vilken vi fick en skymt av bland annat Köpenhamns nya operahus. Synd att vi inte hade tillfället att gå in och titta, det hade varit intressant. När vi steg av båten i Nyhavn var det inte mera mycket tid kvar, vi hann äta lite och sedan måste vi tillbaka till hotellet, hämta våra saker och ta oss till Kastrup för att flyga hem till Finland.

Allt som allt var det en mycket trevlig resa, och om Idunkören bjuder in mig på nytt hänger jag gärna med!

En tanke kring ”Långveckoslut i København

1. Tack för att du delade med dej om din resa i Danmark!Trevligt att läsa om allt ni varit med om! Ni hann mycket på så få dagar,men så brukar det ju allt som oftast vara på resor! Väntar själv på vistelsen där i sommar! 😉 Ses!